ID 112214
Title Alternative
Current features and future perspectives of adult residential colleges in the UK : Preliminary findings from the case studies in Central England
Author
Content Type
Departmental Bulletin Paper
Description
本稿は,英国における成人寄宿制カレッジの特徴と課題について,資料分析ならびに2013年10月に当地で実施した調査結果をもとにその一端を明らかにすることを目的とする。英国における成人寄宿制カレッジの歴史は,1900年前後に遡ることができ,寄宿制の学習は連帯感や仲間意識を強め,学習に集中できるという理念のもとに,戦前は長期制の施設を中心にその発展がみられた。戦後は,短期制の施設がブームとなり急増したが,1970年頃から次第に減少に転じ,現在はその総数も限られ,長期・短期の区別が曖昧になり,全体としての役割にも変容がみられる。
例えば,イングランド中部の中核都市バーミンガムに1909年創設された長期成人寄宿制カレッジの一つであるフィルクロフト・カレッジでは,当初は郊外のブルーカラーの労働者を主たる対象に運営されていたが,1980年代以降の改革により全般的な見直しが行われ,近年は全国評価制度における高評価の維持と多様な学習者の取り込みといった課題が見いだされている。一方,コッツウォールズ地方にあるファーンコーム・エステイトでは,近年まで短期成人寄宿制カレッジとしての機能を有しており,平日は学会会場や企業の研修用施設として利用され,週末は一般市民を対象にした講座が開講されていたが,後者の機能は2015年に廃止された。全体として,長期・短期ともに同種のカレッジでは,できる限り設立当初の崇高な理念が守られつつも,効率的な運営が迫られていることが明らかになった。
Description Alternative
This early-stage study intends to clarify current features and future perspectives of adult residential colleges in the United Kingdom through paper analysis and case study approaches including individual interviews through site visits in Central England. Having been inspired by the fork high school movements in Continental Europe, long-term adult residential colleges were established around 1900 in Central England, in conjunction with the social and labour movements driven by the WEA and Quakers. Since the end of the Second World War, there had been a boom to establish a short-term residential college in each of the local counties due to the urgent need for the working population to be trained in a variety of skills and managerial techniques, resulting in the increase in the number of colleges of that kind across the UK. However, the number of residential colleges has markedly declined since 1970, except for a few new establishments. Preliminary findings indicate that, at present, there has been a decline in the number of residential colleges over the past 60 years due to a lack of clear purpose, little or no investment, an apparent lack of strategic direction and financial constraints upon them. Despite clear evidence that studying in a residential setting enhances the quality of the learning experience, most of the residential colleges, especially in the case of short-term residential colleges, have currently been confronting with an ethical and financial dilemma on how to effectively use the accommodation and facilities during a week by providing work-related learning, while attracting learners to non-vocational, leisure-oriented courses at the weekend.
Journal Title
Journal of University Extension
ISSN
09158685
NCID
AN10362515
Publisher
徳島大学大学開放実践センター
Volume
25
Start Page
1
End Page
13
Sort Key
1
Published Date
2016-03-31
EDB ID
FullText File
Thumnail jue_25_1.pdf 1.17 MB
language
jpn
TextVersion
Publisher
departments
Center for University Extension