ID 112180
タイトル別表記
Some aspects of encouraging young people’s full participation in education, employment and society in Europe : An overview on the current state of lifelong learning in Romania
著者
資料タイプ
紀要論文
抄録
若年者の就労をめぐる諸問題について,我が国の政策面においては,概ね本人の自己責任と努力に結論づけられる傾向にある。筆者は,それが問題の本質を十分に見極めることにつながっていないのではないか,という問題意識を持ちながら,より多様な視角から同問題を考察していくために,欧州における若年者支援を取り巻く状況について,労働市場,雇用情勢,職業教育・訓練,学校から社会への移行期と社会包摂,市民性の養成,といった観点からの取組を示している。国家レベルでの事例としては, EU域内最貧困の一つである2007年にEUに加盟したルーマニアを取り上げ,混迷の続く社会情勢の中にある生涯学習の現状について, 2010年6月の現地調査をもとに概観する。今日,同国の生涯学習において焦点となっているのは職業教育・訓練制度の整備であり,非職業的な教育や社会的不利益層への教育は立ち遅れている。しかし, NGOやボランティア団体を中心に,西側諸国との連携のもと,いくつかの興味深い若年者支援も実施されており,長期的にはよりバランスのとれた諸制度の整備にシフトしていくと思われる。本稿は,今後より若年者支援の進んだ他のEU諸国でも同様の調査研究を行い,最終的に比較考察していく上での一助として位置づくものである。
抄録別表記
Issues for young people, who are not in education or in employment, tend to be positioned in a negative light in Japanese society, which might lead to the decline in future labour forces. The central government has introduced a number of measurements to encourage them to work, while taking the issue as 'personal' problems. Some Japanese researchers and practitioners point out that this 'verbal exclusion' is a typical Japanese phenomenon, attributing its real trigger to the sudden structural changes in the labour market, e.g. deregulation of the labour policy in the mid-1990s. Based on the latter hypothesis, this paper intends to illustrate how European countries have been challenging the same issue, showing some political measurements and practices from different angles, such as demands from the labour market, education to work transition, the improvement of vocational education and training, citizenship education as a part of lifelong learning programmes, and so forth. The case of Romania is explained in detail as an example of the newly acceded country to European Union since 2004. The current state of lifelong learning in Romania has been mainly promoted through the reformation of VET system, whilst other measurements, especially for those who are disadvantaged, are very limited and most of these 'other' activities are currently conducted by NGO and voluntary organisations. Though it is still an early stage, some innovative projects, such as 'Art for Social Change 2000-2004', have been conducted by voluntary organisations in cooperation with the European and/or international organisations. The study suggests that the issue of youth should be discussed with wider viewpoints, including various potentials surrounding young people, and more serious consideration should be given to the current measurements for the youth in Japan, referring to a number of challenging examples that have been implemented all over Europe.
掲載誌名
大学開放実践センター紀要
ISSN
09158685
cat書誌ID
AN10362515
出版者
徳島大学大学開放実践センター
20
開始ページ
21
終了ページ
41
並び順
21
発行日
2011-03-31
EDB ID
225914
フルテキストファイル
言語
jpn
著者版フラグ
出版社版
部局
大学開放実践センター