ID 106324
Title Transcription
ショネンジ キョウイク ニオケル レポート シッピツ ニ カンスル ガクシュウ コウドウ ノ ソクシン : ジュギョウ リシュウシャ ニ タイスル パネル チョウサ ニヨル ケンショウ
Title Alternative
The Improvement of Learning Activities for Academic Writing through the First Year Experience : A Panel Survey for Students at X University Who Took "Academic Literacy I"
Author
Koyama, Osamu Faculty of Commerce, Doshisha University KAKEN Search Researchers
Keywords
初年次教育
レポート執筆に関する学習行動
パネル調査
first year experience
learning activity for academic writing
panel survey
Content Type
Departmental Bulletin Paper
Description
本稿の目的は,X大学の初年次教育科目である「アカデミック・リテラシーI」の履修者に対する個人追跡型の質問紙調査(パネル調査)によって,いつの時点でどのような働きかけをすれば,レポート執筆に関する学習行動が促進されるのかという問いを明らかにすることである。本稿の主な知見は,次の3点である。第1に,第1回調査時点(第8回講義)で口頭のみで行われた説明をメモしていた者ほど,レポート学習行動得点が高かったという点である。第2に,第2回調査時点(第14回講義)でレジュメを授業後に読み直していた者ほど,レポート学習行動得点が高かったという点である。第3に,第2回調査時点で「学生に対して発言機会が与えられている」と回答した者ほど,レポート学習行動得点が高かったという点である。以上の分析結果は,初年次教育でレポート・論文を書く力を育成するために有効な働きかけの時点と内容を含意している。
Description Alternative
The purpose of this paper is to clarify the timings which improve university students' learning activities for academic writing and the behavioral and attitudinal factors which develop them. The panel data used in this paper was collected from the first-year students at X University who took "Academic Literacy I". Main findings are threefold: First, students who took notes while the lecturer was providing oral presentations at the first wave of the panel survey received higher scores of learning activities for academic writing. Second, students who reviewed the lecture materials after the class at the second wave of the panel survey received higher scores of learning activities for academic writing. Third, the scores of students who answered that they had opportunities to express their opinions during a class at the second wave of the panel survey were higher than those of students who did not. These findings provide university lecturers with practical suggestions of which timings and what factors could improve academic writing skills through the first year experience.
Journal Title
大学教育研究ジャーナル
ISSN
18811256
NCID
AA1199130X
Volume
11
Start Page
1
End Page
13
Sort Key
1
Published Date
2014-03
EDB ID
FullText File
language
jpn
TextVersion
Publisher
departments
Science and Technology