ID 112174
Title Alternative
Key factors for enhancing significant learning in the General Education Class : "Seminar for Reading Great Books" in the.theme of "Professional" through generational interaction with the members of the community
Author
Nakae, Mariko
Content Type
Departmental Bulletin Paper
Description
高等教育において,学位授与方針の具体化・明確化が課題となり,学生の学習経験をどのように提供していくか,汎用的な能力の育成方法,学生の学習成果をどのように評価するかといったことが重視されている。これらの状況を受け,社会人参加型の新たな教養教育として「名著購読」という授業を実施するに至った。この授業は,「プロフェッショナル」をテーマとして,地域社会人と学生が交流しながら学習を進めていくものである。
本稿では,新たな取り組みである本授業の課題を明らかにすることを目的とした。学習経験に関する事後アンケートの結果から,意義ある学習を促進するために,参加者間のデイスカッションの支援を行うこと,またアカデミックスキルについては,特にコミュニケーションスキル,プレゼンテーションスキルについて,学生が一人で出来ないことを出来るように足場かけをすることが課題としてあげられた。
Description Alternative
In Higher Education, we have to define and make clear about diploma policy, and to focus on what we provide for the student's experiences, how to develop the student's generic skills, and how to assess student's outcomes. In this viewpoint, we did make a challenge to put into practice a new general education class called "Seminar for Reading Great Books" through interaction with the members of the community participating. In this class, students learned about the theme "Professional" and made discussion with the people in local communities.
This study aims to make clear the problem of learning in our new trial. We considered the problem from the questionnaire about learning experiences in this class. As conclusion, it was made clear that we have to redesign for facilitating the discussion between participants for learning, and for scaffolding learners to develop academic skills, especially communication skill, and presentation skill for enhancing significant learning.
Journal Title
Journal of University Extension
ISSN
09158685
NCID
AN10362515
Publisher
徳島大学大学開放実践センター
Volume
19
Start Page
1
End Page
15
Sort Key
1
Published Date
2009-10-31
EDB ID
FullText File
Thumnail jue_19_1.PDF 10.1 MB
language
jpn
TextVersion
Publisher
departments
Center of University Education