Total for the last 12 months
number of access : ?
number of downloads : ?
ID 113260
Title Alternative
University Enrollment among Japan's Second-Generation Migrants : Analyzing the Patterns of Bifurcation
Author
Inaba, Nanako Sophia University
Keywords
在日外国人
移民
教育
migration
Japan
education
Content Type
Journal Article
Description
移民の教育達成と階層分化に関する研究は, アメリカでは第二世代が成長した1990年代以降発展を遂げ, 人的資本に加えてエスニックな連帯と家族関係という社会関係資本から説明されてきた. 日本でもニューカマー第二世代は大学進学年齢に達しているが, エスニックな社会関係資本は乏しく, アメリカより不利な状況にあると想定される. 2010年国勢調査データをみると, 日本籍では45%が大学に通学しているが, フィリピン, ブラジル, ペルー籍では1, 2割前後にとどまっている. これらの国籍では親世代より学歴が低下しており, 「第二世代での低落」が日本でも生じていた. 他方, ベトナム籍では親世代より学歴が顕著に上昇する「第二世代の優位性」がみられ, アメリカと同様の集団間分岐が進んでいた. 筆者らの調査によるアルゼンチン系とペルー人系の若者79人のデータを分析すると, 義務教育を受けた期間が進学を規定するという従来の知見とは異なり, 親の学歴と生活の安定が大学進学に有意に関係していた. これは, 特別入試の利用という学校制度側の要因が進学に関わるためである. 第二世代の大学進学は, 入試のあり方によって規定されるところが大きく, 制度設計の問題として捉える必要がある. 大学教員たる社会学者も, 移民二世の大学進学の問題を当事者として考察すべきゆえんである.
Description Alternative
This paper examines educational achievement among 1.5 and second-generation migrants in Japan using analytical frameworks developed in the US and Western Europe, which emphasize the bifurcation of various migrant groups. Using 2010 census data and interviews with 79 Argentinian and Peruvian youth, we clarify two questions. First, how is the second generation bifurcated in terms of educational attainment? We find a clear pattern of inequality by nationality: Japanese, Koreans, and Chinese come first and are almost equal, while Filipinos, Brazilians, and Peruvians have a much lower rate of university enrollment (Vietnamese are located in-between). Second, which factors are related to educational attainment? Our data show that parental education and occupation are significantly related, but the age of migration to Japan is not. This is because most migrant students who attend college entered Japanese schools and suffered from adaptation problems, but did better academically in high school. At the same time, most of them passed the entrance exams with very good scores, which means that alternative paths are necessary to ensure educational opportunities for migrant youth.
Journal Title
Japanese Sociological Review
ISSN
00215414
18842755
NCID
AN00109823
Publisher
日本社会学会
Volume
68
Issue
4
Start Page
567
End Page
583
Published Date
2018
EDB ID
DOI (Published Version)
URL ( Publisher's Version )
FullText File
language
jpn
TextVersion
Publisher
departments
Integrated Arts and Sciences