ID 82716
Title Transcription
ニュウヨウジ トノ ケイゾクテキ コウリュウ ジッシュウ オ クミイレタ タイケンガタ コミュニケーション ジュギョウ
Title Alternative
Experiencing communication class including a continual training with infants and children : Significance of continual communication training
Author
Nagamune, Masami Research Center for Education of Health Biosciences Institute of Health Biosciences University of Tokushima Graduate School
Yamada, Shinichi Yamada Children's Clinic
Takai, Emi Tokushima Red Cross Hospital
Terashima, Yoshiyasu Research Center for Education of Health Biosciences Institute of Health Biosciences University of Tokushima Graduate School
Yamamoto, Mayumi Faculty of integrated Arts and Sciences, The University of Tokushima Tokushima University Educator and Researcher Directory KAKEN Search Researchers
Keywords
人間力
医療系学生
乳幼児との継続的交流実習
体験型授業
Content Type
Article
Description
現代の大学教育では、従来からの専門教育と共に、人間カをバランスよく育むことが求められて
いる。対人援助を目的とする医療系学部において、その期待は特に強い。しかしその一方で現代社会は
人間関係が希薄になり、「人」が成長しにくくなっている。実際の教育現場においても学生の社会性の
欠如・人間性の未熟さを実感する場面が少なくない。徳島大学では文部科学省の補助金を得て、平成18年度後期より平成20年度まで、乳幼児との交流実習を取り入れたコミュニケーション授業を行った。その結果、乳幼児との継続的な交流実習が、座学の授業や学生同士のロールプレイでは得ることが困難と思われる気づきや、高いモチベーションをもたらすことがわかっり、学生の人間性に働きかける教育法であることが示唆された。この有効性と効果について考察した。
Journal Title
大学教育研究ジャーナル
ISSN
18811256
NCID
AA1199130X
Volume
7
Start Page
94
End Page
101
Sort Key
94
Published Date
2010-03
FullText File
language
jpn
departments
Integrated Arts and Sciences