Total for the last 12 months
number of access : ?
number of downloads : ?
ID 113139
Title Alternative
What are nursing students aware of “crying” throught simulated nursing training using a crying neonatal model ?
新生児の“泣き”に対する看護学生の気づき
Author
Sahara, Tamae The University of Tokushima
Keywords
新生児の泣き
育児疑似体験
気づき
看護学生
教育
crying baby
simulated nursing practice
nursing student
awareness
education
Content Type
Journal Article
Description
本研究の目的は,看護学生が新生児モデルを使用して育児疑似体験をすることによって学生にどのような気づきがあるのか明らかにすることである.演習としてA 大学医療技術短期大学部3年生の母性看護学実習期間中に,新生児モデルを使用して育児疑似体験を行った.その演習時に提出された学生のレポートの中で,新生児の“泣き”によって自分の感情がどう変化しどのような学びとなったかに関して記述してもらった.本研究の参加に同意した40名の学生のレポートについて気づきに関する内容を質的に分析した.その結果【泣きからわき起こる不快な感情を味わう】【育児の難しさを実感する】【泣きの理由と意味付けを考える】【泣きに対処するための方策を考える】【世話をし泣き止むことで愛着を感じる】【自分の中に母性意識が芽生える】【母親の気持ちを考える】【周囲のサポートの必要性や重要性を感じる】の8つのカテゴリーが抽出された.8つのカテゴリーからは,新生児の泣きによる学生の感情の変化についての内容,泣きの演習を通じて母親理解が深まっていた内容,看護者としての役割についての内容が導きだされ,今後の実習指導に役立てることができると考えられた.
Description Alternative
The purpose of study was to clarify nursing student’s experience changes to a newborn infant crying through simulated nursing training using a newborn infant model in her awareness. Subjects were 3rd grade forty female students at three-year nursing college. A writing and oral request to participate in the study was made to the subjects by the researchers. Students reported that “how my emotion has changed”, and “what I have learned?” by this simulated nursing care experience. We analyzed the nursing students’ report after this nursing training using qualitative method. Analysis of qualitative data revealed eight categories of response, which were labeled : (1)‘stirring uncomfortable emotion’, (2)‘realization of child-care challenges and difficulties’, (3)‘consideration of meaning and reason to cry’, (4)‘thinking of strategy to cope with crying’, (5)‘maternal and emotional attachment’, (6)‘consciousness of maternal affection in herself’, (7)‘empathy for the feeling of mother’, (8)‘consideration of importance and need of support from others’. Nurse educators can facilitate more effective education to promote student’s technological competency for child and maternal care by knowing the contents of students’ self-awareness.
Journal Title
The Journal of Nursing Investigation
ISSN
13483722
24342238
NCID
AA11937122
Publisher
徳島大学医学部
Volume
6
Issue
2
Start Page
45
End Page
54
Sort Key
45
Published Date
2007-11-30
FullText File
language
jpn
TextVersion
Publisher
departments
Medical Sciences