ID | 118122 |
Title Alternative | Evaluation of the Effects of a Career Education Course at a University
|
Author |
Morimoto, Kotaro
Osaka International University
|
Keywords | キャリア教育
キャリア意識
キャリアアクション
キャリアビジョン
career education
career awareness
career action
career vision
|
Content Type |
Departmental Bulletin Paper
|
Description | 本研究の目的は,A大学において教員と事務職員の協働により実施されているキャリア教育科目の効果を測定することであった。科目を受講した3年次生431名に対し,初回授業時と最終授業時に質問紙調査を実施した。その結果,全7学科において,授業の初回から最終回にかけてキャリア意識(キャリアアクション,キャリアビジョン)の尺度得点が有意に高くなっていた。また,尺度得点をプロット分析したところ,アクション,ビジョンともに高得点であるAゾーンについては約1.8倍の増加がみられ,ともに低得点であるCゾーンについては半減した。プロットの変化パターンでは,アクション,ビジョンのいずれかの得点,または両方の得点が上昇するプラス方向への変化がみられた受講生は,全回答者の40%だった。これらの結果より,本科目が進路意識の涵養やキャリアプランニングあるいは就職活動への準備に対して,肯定的な影響がある可能性が示唆された。
|
Description Alternative | The purpose of this study was to measure the effects of a career education course offered through the collaboration between the faculty and administrative staff at a university. A questionnaire survey was administered to 431 third-year students enrolled in the course and attended the first and the last lecture. The results revealed that career awareness scale scores, which comprised career action and career vision, were significantly higher in the final lecture than in the first one. Plot analysis of the scale scores demonstrated an approximately 1.8-fold increase in Zone A, with high scores for both action and vision. However, in Zone C, which had low scores for both classes, there was a half-fold decrease. About plot change patterns, 40% of the respondents exhibited a positive change in the action and/or vision scores. These results suggest that this course has a positive influence on the cultivation of career awareness, career planning, and preparation for job hunting.
|
Journal Title |
Journal of University Education Research
|
ISSN | 24365122
|
Publisher | 徳島大学
|
Volume | 20
|
Start Page | 29
|
End Page | 35
|
Sort Key | 29
|
Published Date | 2023-03-31
|
FullText File | |
language |
jpn
|
TextVersion |
Publisher
|