ID 106344
Title Transcription
ガクセイ ガ ガクシュウ オ ツウジテ ヤシナワレタ ト カンガエル ヨウゴ キョウユ ニ ヒツヨウ ナ シシツ ノウリョク : キョウショク ジッセン エンシュウ ニオケル キョウショク マインド マップ ノ サクセイ カラ
Title Alternative
Qualifications and abilities for school nurses which students considered through their curriculum : Using the Teaching Mind Map which was described in a practical seminar for the teaching profession
Author
Osaka, Kyoko Institute of Health Biosciences, The University of Tokushima Tokushima University Educator and Researcher Directory KAKEN Search Researchers
Okuda, Kikuko Institute of Health Biosciences, The University of Tokushima Tokushima University Educator and Researcher Directory KAKEN Search Researchers
Nakakubo, Moeko School of Health sciences, The University of Tokushima
Miyazaki, Kumiko Institute of Health Biosciences, The University of Tokushima
Keywords
教職実践演習
資質能力
履修カルテ
マインドマップ
養護教諭
teaching profession practical seminar
qualifications and abilities
portfolio of completing a course
mind map
school nurse
Content Type
Departmental Bulletin Paper
Description
中央教育審議会は「教職生活の全体を通じた教員の資質能力の総合的な向上方策」について平成24年8月に答申し,その中で,これからの教員に求められる資質能力について,1)教職に対する責任感,探求力,教職生活全体を通じて自主的に学び続ける力,2)専門職としての高度な専門的知識・技能,3)総合的な人間力,の3点を重点課題として示している。
本研究は,養護教諭養成課程の学生が,養護教諭に必要な資質能力をどのようにとらえ,養成カリキュラムのどの科目が,それらの資質能力の形成に寄与したかを分析したものである。教職に関する科目の「教職実践演習」の学修活動の一環として,学生が作成した教職マインドマップに記述された語句から,学生が養護教諭にとって重要だと考える資質能力および,それらの資質能力が養われたと考える科目及び学生生活との関連を明らかにした。
Journal Title
大学教育研究ジャーナル
ISSN
18811256
NCID
AA1199130X
Volume
11
Start Page
136
End Page
143
Sort Key
136
Published Date
2014-03
EDB ID
FullText File
language
jpn
TextVersion
Publisher
departments
Medical Sciences