ID 110951
Title Alternative
Educational Improvements for Graduation Theses
Author
Kobayashi, Ikunori Tokushima Bunri University
Morimoto, Jiro Tokushima Bunri University
Keywords
工学系専門科目
研究計画書
ルーブリック
多面的評価
engineering special subject
research plan
rublics
multi-evaluation
Content Type
Departmental Bulletin Paper
Description
徳島文理大学理工学部で開講されている必須専門科目のひとつである卒業研究は,複数の教員が担当し,同時並行的に実施される特別な科目である。この運用や評価方法については,これまで指導教員に任されていたが,この科目の学修内容,学修方法,評価方法の透明性を増すために,われわれは学務委員会主導で6 つのことを取り決めて,2012 年度から順次実施してきた。これらの取組みとは,研究計画書の義務化,発表会でのルーブリックの利用,多面的評価などである。本報告では,これらの詳細と影響を示すと共に,これらが学修効果を高めたことを報告する。
Description Alternative
In order to improve the transparency of the learning content, methods and evaluations, we have made six recommendations for the graduation thesis at the Faculty of Science and Engineering, Tokushima Bunri University. These recommendations are to make a detailed research plan document by the students compulsory, to use rublics for evaluating presentations at the workshop, and to introduce multi-evaluation. We demonstrate the details and outcomes of these recommendations, and also now they contributed to the improvement of learning outcomes for the students.
Journal Title
Journal of University Education Research
ISSN
18811256
NCID
AA1199130X
Publisher
徳島大学
Volume
14
Start Page
69
End Page
76
Sort Key
69
Published Date
2017-03-31
FullText File
language
jpn
TextVersion
Publisher