直近一年間の累計
アクセス数 : ?
ダウンロード数 : ?
ID 110951
タイトル別表記
Educational Improvements for Graduation Theses
著者
小林, 郁典 徳島文理大学
森本, 滋郎 徳島文理大学
キーワード
工学系専門科目
研究計画書
ルーブリック
多面的評価
engineering special subject
research plan
rublics
multi-evaluation
資料タイプ
紀要論文
抄録
徳島文理大学理工学部で開講されている必須専門科目のひとつである卒業研究は,複数の教員が担当し,同時並行的に実施される特別な科目である。この運用や評価方法については,これまで指導教員に任されていたが,この科目の学修内容,学修方法,評価方法の透明性を増すために,われわれは学務委員会主導で6 つのことを取り決めて,2012 年度から順次実施してきた。これらの取組みとは,研究計画書の義務化,発表会でのルーブリックの利用,多面的評価などである。本報告では,これらの詳細と影響を示すと共に,これらが学修効果を高めたことを報告する。
抄録別表記
In order to improve the transparency of the learning content, methods and evaluations, we have made six recommendations for the graduation thesis at the Faculty of Science and Engineering, Tokushima Bunri University. These recommendations are to make a detailed research plan document by the students compulsory, to use rublics for evaluating presentations at the workshop, and to introduce multi-evaluation. We demonstrate the details and outcomes of these recommendations, and also now they contributed to the improvement of learning outcomes for the students.
掲載誌名
大学教育研究ジャーナル
ISSN
18811256
cat書誌ID
AA1199130X
出版者
徳島大学
14
開始ページ
69
終了ページ
76
並び順
69
発行日
2017-03-31
フルテキストファイル
言語
jpn
著者版フラグ
出版社版