ID | 113255 |
Title Alternative | Question-posing Activities Using an Online Office Suite
|
Author |
Kobayashi, Ikunori
Tokushima Bunri University
Ueta, Isako
Tokushima Bunri University
Morita, Toshiko
Tokushima Bunri University
|
Keywords | オンライン型オフィススイート
作問課題
ARCS-V 動機づけモデル
online office suite
posing questions
ARCS-V motivational model
|
Content Type |
Departmental Bulletin Paper
|
Description | 作問課題は,教員が学習範囲内に関する問題の作成を学生に課す教授法のひとつである。課題の設定条件によっては学習の自由度を調整でき,学生の発想力を養うことができるので,アクティブラーニングのひとつの方略として見直されている。本報告では,専用のアプリケーションを使用せずに汎用性の高いオンライン型オフィススイートであるG Suite for Education を利用した手軽な作問課題の与え方とその教育的な効果について述べる。特に,MIT 方式とも言われている定期試験に対する作問課題に適用したことで,課題提出率の改善と定期試験の成績の向上が見受けられたことを報告する。
|
Description Alternative | Question-posing instructs students how to create exam questions, and is a well-known teaching method. It is a method of active learning, since teachers can control the level of learning, and foster the thinking skills of the students. In this report, we show an easy way to pose questions using an online office suite (G Suite for Education), and describe students’ improvements in learning.
|
Journal Title |
Journal of University Education Research
|
ISSN | 18811256
|
NCID | AA1199130X
|
Publisher | 徳島大学
|
Volume | 16
|
Start Page | 8
|
End Page | 17
|
Sort Key | 8
|
Published Date | 2019-03-31
|
FullText File | |
language |
jpn
|
TextVersion |
Publisher
|