ID | 112913 |
タイトル別表記 | SAFETY EVALUATION OF BICYCLE DIRECTION CONTROL SYSTEM AT SMALL JUNCTIONS USING DRIVING SIMULATOR EXPERIMENTS
|
著者 |
永松, 啓伍
徳島県
吉岡, 宏晃
徳島大学
|
キーワード | small junctions
bicycle and vehicle accidents
driving simulator
safety evaluation
|
資料タイプ |
学術雑誌論文
|
抄録 | 自転車事故は全事故の2割を占め,その約5割が無信号交差点で発生し,自動車と自転車が交差する出会い頭事故がそのうちの6割を占める.既存研究によると,無信号交差点での自動車の直進・左折時には左側からの自転車との事故割合が高いが,右折時には右側からの自転車との割合が高くなることが分かっている.その原因として,ドライバーにとって両方向から現れる自転車への注視が困難であることが考えられる.本研究では,細街路交差点において両側通行の危険性を明らかにすることを目的とした.ドライビングシミュレータを用いて自転車との出会い頭事故を再現した実験により,両側通行を認めるパターンで2台の自転車が出現する場合,左側通行のみの2台の自転車が出現する場合に比べて,TTC,危険感などで安全性に劣ることが明らかになった.
|
抄録別表記 | The ratio of bicycles accidents at small junctions in Japan is about 50%, and 60% of them are crossing accidents. According to the previous studies, a large part of left turning and straight crossing accidents is the crash with bicycles running right side of roads, but a large part of right turning accidents is the crash with bicycles running left side. The reason of the phenomena is considered that the regularization that bicycles run in both direction almost of small junctions in Japan. The aim of study is to evaluate the danger of bicycle direction control system which permits the both way cycling at small junctions. By employing the virtual experiment of crossing accidents using driving simulator, the effects on the safety are found from the viewpoints of drivers sense and TTC index. by the direction control of left side cycling compared with both way cycling system.
|
掲載誌名 |
土木学会論文集D3(土木計画学)
|
ISSN | 21856540
|
出版者 | 公益社団法人 土木学会
|
巻 | 73
|
号 | 5
|
開始ページ | I_705
|
終了ページ | I_710
|
発行日 | 2017
|
備考 | 掲載巻号の別名:土木計画学研究・論文集第34巻
|
権利情報 | © 2017 公益社団法人 土木学会
|
EDB ID | |
出版社版DOI | |
出版社版URL | |
フルテキストファイル | |
言語 |
jpn
|
著者版フラグ |
出版社版
|
部局 |
理工学系
|