直近一年間の累計
アクセス数 : ?
ダウンロード数 : ?
ID 113188
タイトル別表記
リフレクションが批判的思考態度に与える影響
Effect of Reflection on Critical Thinking Experience Dispositions of Nursing Students on Clinical Practice
著者
上田, 伊佐子 徳島県立富岡東高等学校|徳島大学
キーワード
リフレクション
批判的思考態度
看護教育
Reflection
Critical Thinking Dispositions
Nursing Education
資料タイプ
学術雑誌論文
抄録
本研究では,看護学生の臨地実習体験場面におけるリフレクションが批判的思考態度を変化させるかどうか,また,変化するのであれば,学生のリフレクション過程で変化を導く鍵となる批判的思考態度は何かを明らかにすることを目的とする.看護学生75人を対象に,臨地実習における否定的体験をリフレクションし,批判的思考態度と職業的アイデンティティ,リフレクション自己評価を調査した.リフレクション後では前に比べて,職業的アイデンティティと批判的思考態度の「懐疑的態度」と「探究心」が有意に高くなった.リフレクション後に,職業的アイデンティティに影響を与えたのは「懐疑的態度」と「探究心」の2つであり,リフレクション前と変化した.以上,看護学生の職業的アイデンティティを高めたのは,リフレクションによって「懐疑的態度」と「探究心」が向上したためであり,この2つがリフレクティブな思考に関与する重要な鍵となる因子であることが示唆された.
抄録別表記
The purposes of this study were to clarify whether reflection transforms nursing students’ critical thinking dispositions on their clinical practice, and how their critical thinking dispositions affect the process in which they transform their way of grasping experiences after their clinical practice at hospitals. 75nursing students reflected on their negative experiences of their clinical practice at hospitals(“RL”). For assessing RL, we used a critical thinking dispositions scale, a professional identity scale and a reflection self-assessment scale. Their professional identity, and two critical thinking disposition subscales of “Skeptical attitude” and “Inquisitive mind” were significantly higher after RL than, those before. The factors affecting their professional identity after RL were “Skeptical attitude” and “Inquisitive mind”. As these two factors were transformed by RL, it was suggested that they are important keys to reflection.
掲載誌名
The Journal of Nursing Investigation
ISSN
13483722
24342238
cat書誌ID
AA11937122
出版者
徳島大学医学部
11
1-2
開始ページ
31
終了ページ
40
並び順
31
発行日
2013-03-29
フルテキストファイル
言語
jpn
著者版フラグ
出版社版