直近一年間の累計
アクセス数 : ?
ダウンロード数 : ?
ID 114114
タイトル別表記
Differences in the Effect of Compassion-Based Psychological Classroom Group Intervention in Adolescents
著者
仲嶺, 実甫子 関西大学
伊藤, 義徳 琉球大学
佐藤, 寛 関西学院大学
キーワード
compassion for others
self-compassion
social skills
adaptation for school
junior high school students
他者へのコンパッション
セルフ・コンパッション
社会的スキル
学校適応感
中学生
資料タイプ
紀要論文
抄録
The purpose of this study was to examine whether a compassion-based psychological intervention increased the social skills and satisfaction with school. Participants were 159 junior high school students, and the program involved four-session interventions with 50 minutes per session in a classroom setting. On the basis of cluster analysis of the pre-during-post scores of self-reported compassion for others, participants were divided into three groups: (a) decrease, (b) maintain high score, and (c) increase. The students whose compassion scores increased from low to high had multiplied commitment skill, which is a subscale of social skills, and increased total score of satisfaction with school after the intervention. The self-compassion score of that group also increased in the intervention season when compared to the students whose compassion scores decreased. These results suggested that the students whose compassion scores increased had increased social skills, satisfaction with school, and self-compassion.
抄録別表記
本研究ではコンパッションの促進を目的としたプログラムを実施し,コンパッションの向上に伴って社会的スキル,学校適応感,セルフ・コンパッションの向上が見られるかを検討した。対象は中学校1 年生の4 学級159名であった。プログラムは学級単位で1 回50 分,合計4回にわたって行われた。介入前後のコンパッション合計得点に基づくクラスター分析を行った結果,参加者は得点の変化の傾向によって下降群,高得点保持群,上昇群の3 群に分類された。上昇群は社会的スキルの下位尺度である積極的スキルが介入期間中に増加していた。自己へのコンパッション得点に関しては,介入期間中に下降群の得点が減少しているのに対して,上昇群は増加していることが示された。以上のことから,コンパッションが促進された生徒は社会的スキルとセルフ・コンパッションが向上することが示された。
掲載誌名
関西大学心理学研究
ISSN
21850070
cat書誌ID
AA12471688
出版者
関西大学大学院心理学研究科
9
開始ページ
1
終了ページ
11
発行日
2018-03
権利情報
© 関西大学心理学研究科:関西大学心理学研究編集規程に従い、リンクを記載する
EDB ID
出版社版URL
フルテキストファイル
kupr_9_1.pdf 1.11 MB
言語
jpn
著者版フラグ
出版社版
部局
総合科学系