ID | 118112 |
タイトル別表記 | Verification of the Educational Effectiveness of Materials that Induce a Sense of Awe : Base on Statistical Causal inference Using Propensity Scores
|
著者 |
石川, 勝彦
大阪大学
百瀬, 光一
山梨学院大学
下崎, 聖
中京学院大学
|
キーワード | 道徳教材
畏敬の念
道徳
傾向スコア
moral teaching materials
sense of awe
moral
propensity scores
|
資料タイプ |
紀要論文
|
抄録 | 本研究は道徳教育指導論における畏敬の念の模範教材の開発・妥当性の検証を目的とした。絵本「わたしのいもうと」を題材に,畏敬の念を喚起するかどうか検証した。具体的には,同一教材を2つのクラスでファシリテートし,畏敬の念の喚起を測定する質問紙(SAS: Sawada et al., 2022)を指標とした。教職課程の大学生を対象に2つのクラスで畏敬の念の感じやすさを事前に調べたところ,2つのクラスで平均値に差がみられた。回答者の背景情報をコントロールするため,傾向スコアを用いた統計的な共変量調整法である逆確率重みづけ推定法(IPW)を用いたサンプル調整を行った。検討の結果,SASの4因子のうち,3つの因子で2つのクラスに平均値に差がみられなかった。このことから,開発した教材は異なる教員が運用した場合でも同一のレベルの畏敬の念を喚起しうることが示唆された。
|
抄録別表記 | This study aimed to develop and validate a model teaching materials for awe in moral education instructional theory. Using the picture book "Watashi no Imouto" as the subject matter, we tested whether the subject matter evokes a sense of awe. Specifically, the same material was facilitated in two classes, and a questionnaire measuring the arousal of awe (SAS: Sawada et al., 2022) was used as an indicator of evoked sense of awe. A preliminary study of the ease of feeling awe in the two classes of university students in the teaching program revealed a difference in mean values between the two classes. To control for respondents' background information, we adjusted the sample using inverse probability weighted estimation (IPW), a statistical covariate adjustment method using propensity scores. The results of the study showed that there were no differences in the means of three of the four factors of the SAS between the two classes. This suggests that the developed teaching materials can evoke the same level of awe even when administered by different teachers.
|
掲載誌名 |
大学教育研究ジャーナル
|
ISSN | 24365122
|
出版者 | 徳島大学
|
巻 | 20
|
開始ページ | 1
|
終了ページ | 13
|
並び順 | 1
|
発行日 | 2023-03-31
|
フルテキストファイル | |
言語 |
jpn
|
著者版フラグ |
出版社版
|