直近一年間の累計
アクセス数 : ?
ダウンロード数 : ?
ID 170
タイトルヨミ
スポーツ シンコウ ト ソーシャル キャピタル ノ ソウゴ ホカンテキ カンケイ : ソーシャル キャピタル ケンキュウ ノ シザ ト カノウセイ
タイトル別表記
The mutually complementary relationship between the promotion of sports and social capital : Viewpoints and possibilities of social capital studies
著者
長積, 仁 徳島大学総合科学部
榎本, 悟 岡山大学大学院社会文化科学研究科
松田, 陽一 岡山大学大学院社会文化科学研究科
キーワード
Social capital
Promotion of sports
The mutually complementary relationship
資料タイプ
紀要論文
抄録
There has been a growing interest internationally in the theoretical and emprical studies on social capital. Putnam, one of the most prominent advocates of social capital concept, deifines social capital as the features of social organizations, such as trust, norms, and networks that can improve the efficiency of society by facilitating coordinated actions. He also argues that the dense associational networks of citizens nourish mutual trust amang them and enrich social capital in the society. This study firstly reviews the concept and the characteristics of social capital along with its theoretical development. Secondly, this study examines the mutually complementary relationship between the promotion of sports and social capital. The major findings are summarized as follows: (1) The term social capital is a nebulous concept, and other point out the difficulties posed in measuring social capital. (2) In studying social capital, it is important that researchers concentrate future research efforts on the measuring and generalizaiting social capital. (3) Therefore, this study emphasizes the necessity of the deeperr research on the mutually complementary relationship between the promotion of sports and social capital.
掲載誌名
徳島大学総合科学部人間科学研究
ISSN
09199810
cat書誌ID
AN1043724X
14
開始ページ
9
終了ページ
24
並び順
9
発行日
2006
備考
公開日:2010年1月24日で登録したコンテンツは、国立情報学研究所において電子化したものです。
フルテキストファイル
言語
jpn
記事種別
原著論文
記事種別別表記
Original Article