ID | 82371 |
タイトルヨミ | キョウヨウ キョウイク サイコウ ニ ムケテノ イチコウサツ : アメリカテキ ケイフ ト ニホン デノ セサクテキ ハイケイ
|
タイトル別表記 | A study on restructuring of liberal education : Historical overview in America and political trends in Japan
|
著者 |
廣渡, 修一
徳島大学大学開放実践センター
|
キーワード | 教養教育
アドミッション・ポリシー
カリキュラム・ポリシー
ディプロマ・ポリシー
ポリシーの共有
|
資料タイプ |
紀要論文
|
抄録 | 大学の教育課程のなかで、教養教育を今後新たに構築するために、今何が必要かを考える。はじ
めに、1945年以降影響を受けてきた、アメリカでの教養教育の歴史を概観する。アメリカでの教養 教育の背景の特殊性を考える。続いて1991年のいわゆる大学設置基準大綱化以後の、中教審、大学 審議会答申に見られる政策的動向を調べる。これらについての考察を受けて、大学での教養教育をめぐ る問題、混乱を整理し、今大学は何をなすべきかを考察する。結論として、各大学、学部、学科ごとの、 「アドミッション・ポリシー」「カリキュラム・ポリシー」「ディプロマ・ポリシー」を明確にし、この ポリシーを組織の構成員が共有し、これを実行して行く。そのための体制づくりが今必要であることを 示す。 |
抄録別表記 | We discuss in this paper what is necessary to restructure the liberal education at university. First we study the
history of liberal education (general education) in America which affected the liberal education in Japan since 1945. Then we consider political trends after 1991 in the reports of the Central Council for Education. On this data we make clear the problems and confusion involved in the liberal education in Japan. We conclude that in the more flexible educational systems and in the more secured universities’ autonomy we should make the admission-, curriculum- and diploma policy of each department even clearer, and then the member of department should share the policies in common. A system to discuss the policies and realize it needs to be established. |
掲載誌名 |
大学教育研究ジャーナル
|
ISSN | 18811256
|
cat書誌ID | AA1199130X
|
巻 | 2
|
開始ページ | 1
|
終了ページ | 12
|
並び順 | 1
|
発行日 | 2005-3
|
EDB ID | |
フルテキストファイル | |
言語 |
jpn
|
部局 |
大学開放実践センター
|