直近一年間の累計
アクセス数 : ?
ダウンロード数 : ?
ID 82983
タイトルヨミ
ガクセイ ガ シュタイテキ ニ サンカ スル ジュギョウ オ メザシテ : ナイハツテキ ドウキ オ タカメル サマザマナ シュホウ
タイトル別表記
Aim at the class improvement which students actively take part in
著者
坪井, 泰士 阿南工業高等専門学校
松本, 高志 阿南工業高等専門学校
キーワード
内発的動機
授業改善
FD
学生アンケート
資料タイプ
紀要論文
抄録
昨今、様々なFD活動が広く根づいてきたが、教員個々がまず取り組むべきは学生と向き合う授業の改善である。高等教育の大衆化が進み、向学心に欠ける学生が増えつつある現状で、授業改善が停滞している感が否めない原因の一つに、これまでの授業改善において、学生の学習動機喚起が不十分だった点があるのではないか。そこで、本稿では学生の学習動機に注目した授業改善を展開するための様々な手法について述べ、それらが実際の授業展開の中でどのように実践されたかについて学生のアンケート調査結果から検証した。
抄録別表記
Recently faculty developmental activities have been prevailing at most of the higher educational institutions. However,at first teacher are required to improve their own classes. The numbers of students who avoid learning has been increasing lately. This situation accounts for the slow progress in class improvement aiming at activating. It is necessary to focus on awaking student's motivation for learning. In this paper,we mention several methods that help teachers the class improvement aiming at learning motivation of students.We verify the results of our practicing in the class with student survey.
掲載誌名
大学教育研究ジャーナル
ISSN
18811256
cat書誌ID
AA1199130X
8
開始ページ
25
終了ページ
31
並び順
25
発行日
2011-03
フルテキストファイル
言語
jpn