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ID 115194
タイトル別表記
Learning Effect of Disaster Prevention Training Targeting New Employee in Tokushima Prefecture Government
著者
井若, 和久 徳島大学
キーワード
防災学習
防災研修
インストラクショナルデザイン
アクティブ・ラーニング
県職員
資料タイプ
紀要論文
抄録
本研究では,実際に著者の専門分野である防災まちづくりをテーマに依頼のあった徳島県新規採用職員研修の防災研修において,インストラクショナルデザイン(ID:Instructional Design)を援用して研修のプログラムを設計・実行した結果,どのような学習効果が得られたか明らかにすることを目的とする。具体的には,①『メーガーの3 つの質問』,『9 教授事象』,『4 段階評価モデル』の3 つのID を援用し,防災研修の目標,プログラムの内容,学習効果の評価方法を設計,実施した。②受講生の研修評価アンケート結果を基に,防災研修の目標の到達度や到達度に応じた学びの内容により,防災研修の学習効果を評価した。その結果,防災研修の目標である『徳島県の南海トラフ巨大地震対策を,①他人事ではなく自分事として,②県民目線・現場主義の視点に立ち,③県庁内および産官学民と協働して,進めることができる県職員になること』について,目標達成度を3 段階で評価した所,高群(70.2%)と中群(23.2%)を足して9 割を超えていた。さらに,受講生の目標達成度別の自由記述の内容を分析した結果,受講生の本防災研修の目標達成度が上がるにつれて,受講生に防災の基本である『本研修目標①:自分事』に加えて,『本研修目標②:県民目線・現場主義』および『本研修目標③:協働』の意識を向上させる学習効果があったことがわかった。
抄録別表記
The purpose of this study is to clarify what learning effects were obtained as a result of designing and executing a training program with the aid of instructional design in disaster prevention training for new employee in Tokushima Prefecture Government. As a result, the goal of the disaster prevention training was to take measures against the Nankai Trough Giant Earthquake in Tokushima Prefecture, (1) as a personal affair rather than other personnel, (2) standing from the viewpoint of citizens of the prefecture and a hands-on policy and (3) become a prefectural official who can proceed in cooperation with the government and with industry, government, academia and citizens. The goal achievement was evaluated in three stages, and it was over 90% when the high group (70.2%) and the middle group (23.2%) were added. Furthermore, it was found that as the degree of the students' achievement of this disaster prevention training increased, there was a learning effect to raise the awareness of (2) and (3) in addition to the basics of disaster prevention (1).
掲載誌名
人と地域共創センター紀要
ISSN
24351822
24352195
cat書誌ID
AA12890261
出版者
徳島大学人と地域共創センター
29
開始ページ
1
終了ページ
12
並び順
1
発行日
2020-03-31
EDB ID
フルテキストファイル
言語
jpn
著者版フラグ
出版社版
部局
環境防災研究センター
理工学系