ID 82845
タイトルヨミ
ガクサイテキ ブンヤ ニオケル ガクシ カテイ コウチク オ シヤ ニ イレタ ジュギョウ ヒョウカ アンケート ト ソノ カツヨウ
タイトル別表記
Class evaluation questionnaires directed for the qualification of the undergraduate program and its applications in general education and cultural studies
著者
大橋, 眞 徳島大学ソシオ・アーツ・アンド・サイエンス研究部|徳島大学全学共通教育センター 徳島大学 教育研究者総覧 KAKEN研究者をさがす
岸江, 信介 徳島大学ソシオ・アーツ・アンド・サイエンス研究部 徳島大学 教育研究者総覧 KAKEN研究者をさがす
光永, 雅子 徳島大学全学共通教育センター|徳島大学総合科学教育部
中恵, 真理子 徳島大学全学共通教育センター|徳島大学総合科学教育部
富永, 朝己 徳島大学総合科学部
宮武, 秀考 徳島大学総合科学部
斎藤, 隆仁 徳島大学ソシオ・アーツ・アンド・サイエンス研究部|徳島大学全学共通教育センター 徳島大学 教育研究者総覧 KAKEN研究者をさがす
キーワード
授業評価アンケート
学士課程構築
FD活動
資料タイプ
紀要論文
抄録
FD活動は、学士課程において平成20年度から、全ての大学においてその実施が義務化された。
大学教育のなかでも、学際的な学問分野をどの様にして体系化いくかについては課題となっている。
現在授業評価アンケートは、多くの大学で実施されているのが、その内容については大学の教育目標と
の関連づけなどに改善の余地がある。本稿では、学際的な分野における授業評価アンケートについて、
ディプローマポリシーに関連する能力達成の項目を導入し、カリキュラム全体のチェックを行うことで、
組織的な評価をおこなう。これを組織的なFD活動に反映させ、学士課程の構築を目指すことの可能性について考察する。
抄録別表記
Activity for faculty development (FD) was obligated in the course of bachelor in all the university from 2008. An establishment for systematic planning of curriculum for general education and cultural studies in university education. Although class evaluation questionnaires are already employed in most of the univesities,some problems such as lacking the object of education in each university remain to be improved.Qualification of the undergraduate program is required for establishment of the systematic curriculum for various levels or aims of study for students. In the present paper,we discuss on the significance of the reflection of class evaluation questionnaires included the achievement of competences in the class to check the valance of curriculum for evaluation of the university education.We also discuss on the possibility of
reflection of the class evaluation questionnaires for the appropriate FD activities that have direction to the qualification of undergraduate program.
掲載誌名
大学教育研究ジャーナル
ISSN
18811256
cat書誌ID
AA1199130X
7
開始ページ
120
終了ページ
130
並び順
120
発行日
2010-03
EDB ID
フルテキストファイル
言語
jpn
部局
教養教育院
総合科学系
技術支援部